Chyba każdy właściciel domu jednorodzinnego posiada swój garaż. To ogromne udogodnienie. Nie trzeba się przejmować ani kapryśną pogodą, ani złodziejami. Zamiast tego możemy bezpiecznie parkować samochód w środku. Podstawą garażu jest zakup odpowiedniej bramy. To ona decyduje o tym, czy mamy właściwą ochronę, szczególnie wtedy, gdy garaż jest bezpośrednio połączony z domem. Ponieważ bramy garażowe występują w wielu rodzajach, warto przyjrzeć się każdemu z nich.
Bramy garażowe rozwierane
Bramy garażowe rozwierane mogą posiadać jedno lub dwa skrzydła, do ich wykonania najczęściej wykorzystuje się lite drewno. Bardziej praktycznym rozwiązaniem wydają się jednak skrzydła metalowe. Mechanizm bramy rozwieranej przypomina tradycyjne drzwi. Płynny ruch jest uzyskany dzięki zawiasom umiejscowionym na bocznych ościeżach otworu garażowego.
Oczywiście nie musimy otwierać i zamykać garażu ręcznie. Bramę rozwieraną można wyposażyć w system automatyczny, który pozwoli na obsługiwanie jej za pomocą pilota. Napęd do bramy garażowej zależy głównie od jej wagi.
Niestety nie bez powodu ten rodzaj drzwi do garażu staje się coraz mniej popularny. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że skrzydła otwierają się wyłącznie na zewnątrz. Co za tym idzie podjazd musi być wystarczająco długi, byśmy podjeżdżając samochodem mogli zachować bezpieczną odległość. Korzystanie z takiej bramy stanie się też wyjątkowo uciążliwe zimą, ponieważ nie będziemy w stanie wyjechać autem dopóki nie usuniemy zalegającego śniegu.
Jeśli chodzi o koszt bramy rozwieranej, to dobry jakościowo, ale nieocieplony model dostaniemy za ok. 1800 zł.
Bramy garażowe uchylne
Na korzyść bram uchylnych przemawia przede wszystkim ich cena. Za nieocieploną wersję zapłacimy już 700-800 zł, co w przypadku garaży wolnostojących bez ogrzewania jest bardzo korzystną propozycją.
To, co zdecydowanie wyróżnia uchylne drzwi garażowe, to prostota wykonania. Pojedyncze skrzydło ze stali lub aluminium dzięki prowadnicom unosi się ruchem uchylnym do góry, a następnie częściowo chowa wewnątrz garażu. Oznacza to, że musimy posiadać trochę wolnego miejsca pod stropem. Nie jest to jednak duże ograniczenie względem nadproża – wystarczy, by miało ono wysokość 10 cm. Z kolei podjazd musi być odpowiednio długi. Podjeżdżając samochodem musimy zachować odległość ok. 1 m, tak by brama mogła się otworzyć bez uszkodzenia auta.
Jeśli nie pasuje nam za bardzo metalowe wykończenie, to drzwi garażowe uchylne mogą też występować z okleiną z PCV bądź drewna. Ich dużą zaletą jest fakt, że są bardzo proste w zamontowaniu.
Zanim zdecydujemy się na którąś z bram uchylnych, musimy wiedzieć, że często zarzuca im się niewystarczającą szczelność. O ile nie zadbamy o to, by skorzystać z usług uznanego, markowego producenta – np. Hormann.pl – to może się okazać, że zimne powietrze łatwo przedostaje się do garażu. Jeśli ten jest połączony z domem, to również i tam zanotujemy utratę ciepła.
Bramy garażowe rolowane
Bramy garażowe rolowane należą obecnie do najchętniej wybieranych. Przez to są tańsze niż kiedyś – możemy je kupić już za ok. 1700-1800 zł, choć może się zdarzyć, że cena wzrośnie. Warto ją jednak zapłacić za wysoką jakość i przede wszystkim funkcjonalność.
Skrzydło bramy rolowanej składa się z kilku profili wykonanych ze stali lub aluminium. Te w trakcie otwierania jest nawijane na wał umieszczony zwykle nad wjazdem do garażu. Jeśli wysokość okaże się niewystarczająca, istnieją modele, w których skrzynka z wałem zostaje zamontowana na zewnątrz. W obu przypadkach brama rolowana w żaden sposób nie ogranicza miejsca na podjeździe, więc może być on bardzo krótki.
Bramy garażowe rolowane są z reguły ocieplane styropianem i pianką poliuretanową. Tworzą szczelną, wytrzymałą warstwę, która doskonale chroni garaż. Jednocześnie bramy rolowane należą do bardzo łatwych w obsłudze. Po zamontowaniu napędu skrzydło otwiera się szybko i płynnie. W razie wystąpienia awarii możemy też obsługiwać bramę w tradycyjny sposób.
Bramy garażowe segmentowe
W tym przypadku mamy do wyboru dwie możliwości. Brama segmentowa górna po otwarciu chowa się do środka i przylega do stropu. Jeśli jednak garaż jest zbyt niski, za to odpowiednio szeroki, rozwiązaniem będzie brama segmentowa boczna. Wówczas prowadnice są montowane na ścianie i skrzydło wysuwa się z boku.
Aluminiowe bądź stalowe segmenty w tego typu bramach łączone są przy pomocy specjalnych zaczepów. Wykorzystuje się również gumowe uszczelki, tak by całość zapewniła właściwą izolację termiczną i akustyczną.
Bramy garażowe segmentowe sprawdzą się doskonale w przypadku krótkich podjazdów. Skrzydło nie wysuwa się poza obręb garażu, zatem możemy podjechać samochodem bardzo blisko, nie obawiając się o bezpieczeństwo. Do ich ocieplenia również służy styropian i pianka poliuretanowa, dzięki czemu nie narażamy się w żaden sposób na utratę ciepła. Obsługiwane elektrycznie bramy napędowe działają bardzo płynnie, a szeroki wybór kolorów i wzorów pozwala na dopasowanie ich do reszty posesji.
W przypadku segmentowych drzwi garażowych musimy szczególnie zwracać uwagę na zabrudzenia zbierające się w dolnej prowadnicy.